L’HOME, LA PÀTRIA I L’ESTAT DEMOCRÀTICS
Alguns
diaris, no pas tots, atribueixen a Francesc Macià unes declaracions que
ignoro si són exactes o si responen —seria possible— a una
interpretació subjectiva de la posició política i sentimental del
president. Per exemple, segons «Las Noticias», aquest va dir en les
seves declaracions de dimarts: «No sé el que decidirà el Parlament; però
bé puc dir-vos que el meu temperament no és pas per estar a la mercè de
tots els partits, com qui pidola que l’elegeixin president. Sóc i he
estat sempre un home d’acció i he d’actuar sempre en aquest terreny
actiu, a la claror del dia, i accepto la responsabilitat de tot el que
faig o fa el meu partit. No accediré mai a ésser un president decoratiu
perquè els altres em facin moure a plaer seu.» «No em vull limitar a fer
el que creuran convenient els altres partits. Vull ésser responsable
dels meus actes.» «Arreu em reben triomfalment. I que us consti: no és
pas com a president, sinó perquè em respecten i creuen en mi.»
Aquesta
transcripció dels mots atribuïts al president o llur interpretació
subjectiva o arbitrària l’he llegida precisament quan acabava la
lectura d’alguns dels llibres de Masaryk.
Els
qui coneixen les directives polítiques de Masaryk han pogut constatar
l’interès que el president txecoslovac posa a distingir entre l’home
d’Estat i l’home polític. Per això insisteix tant a defensar dins
l’ideal més pur de la democràcia el governant nou, alliberat de tots els
defectes dels vells règims i guiat per aquesta norma: «L’autoritat
emana exclusivament de la delegació atorgada pels electors.»
Segons
Masaryk —no fem més que traslladar els conceptes— la democràcia, la
nova comunitat democràtica, exigeix gent nova, homes nous. Aquesta gent
nova, aquests homes nous només s’obtenen amb la renúncia, per part de
cada individu destinat a col·laborar a l’obra del redreçament nacional o
de presidir-ne els destins, de totes les espècies i formes de
violència. A Txecoslovàquia tenen establerta una fórmula:
desaustriacitzar. La seva equivalent a Catalunya, «evitar l’accessió al
Poder de quisvulla qui conservi, massa vistents, els hàbits que
caracteritzen els qui han tingut un comandament irresponsable
democràticament».
Per
a Masaryk, la república democràtica no és solament la substitució d’un
monarca per un president. Cal que aquest president recordi que la
democràcia no és cap «forma d’elecció», sinó una «forma d’Estat» que
respon a l’organització moderna de la societat, a l’esperit de l’home
nou advers a tota forma de poder personal. Mai un president no es
representa a ell mateix (tendència absolutista i antidemocràtica). Un
president porta sempre, mentre durarà, la delegació que li ha estat
atorgada, la representació de les democràcies de les quals és una
concreció personal responsable.
Les
conseqüències de l’antropomorfisme són, per a un poble jove, sempre
desfavorables a la renovació total de les habituds polítiques. «En la
seva essència —són els mots mateixos de Masaryk— l’antropomorfisme és
una manera d’obrar i de pensar per habitud. Els homes pateixen per crear
el nou i, carregats d’anys i de prejudicis, no fan més que
transformar, i encara al menys possible, el vell.»
Un
país nou vol un home nou. Per a això «cal saber alliberar-se de tots
els lligams de l’habitud i saber-se posar de paraula i de sentiment al
lloc dels altres homes en altres temps». Una nació novella ha de
renovar-se col·lectivament per mitjà d’una radical renovació individual.
En una nació jove, en una pàtria digna d’Europa, cada home del país ha
d’ésser apte per a substituir el Primer a qualsevol moment. L’home
insubstituïble «per suggestió popular “o pròpia” és la ruïna d’una
pàtria».
Val
la pena no pas de glossar, sinó de copiar aquests paràgrafs de Masaryk.
Semblen escrits expressament per a aquells compatriotes sofrents
d’antropomorfisme i que, submergits encara en el llagrimeig sentimental
del pairalisme conformista, no han sabut veure encara, tot i
omplir-se’n la boca del matí al vespre, que la gran novetat d’una
revolució no és solament de terminologia política. La novetat és,
sobretot, moral.
Diu
Masaryk: «Fins ara la política, i en particular el parlamentarisme,
sofreix pertot de l’antropomorfisme; la gran majoria dels qui prenen
part activament en la política no saben elevar-se pel damunt d’ells
mateixos,alliberar-se de les tenalles d’un egocentrisme despullat
d’esperit crític. I com que actualment els ciutadans són molt sovint
membres d’un partit, l’esperit de partit en el parlamentarisme
identifica l’interès de la col·lectivitat amb l’interès exclusiu dels
partits, i, per tant, d’algunes persones, de vegades d’una sola
persona.»
Heus
ací el perill que cal salvar: que el Parlament no sigui la
representació de la Pàtria, de la Nació, del Comú, sinó la dels partits,
la d’un partit, la d’un grup d’audaciosos dins aquest partit, la d’un
sol individu.
Contra aquest antropomorfisme la unió de tots ha d’ésser tan ampla com reclami la imminència del perill.
Enfront de l’Home Únic i Insubstituïble, l’home nou.
Enfront del Partit, la Pàtria nova.
Enfront del Parlament antropomòrfic, l’Estat nou, democràtic.
[La Publicitat, 17-XI-1932]
TOROS A CERVERA!
No fa gaires dies, a Manresa, van estrenar una plaza.
És la segona o tercera vegada que els nyèbits més o menys entonats
d’aquella ciutat tenen ocasió de demostrar que són capaços de pertorbar
el recobrament del Bages tot oposant-hi una flamenquització dels
costums. Recordem, de molt jovenets, l’aspecte de la vetusta ciutat
fabril una tarda de corrida: Alguns nois de casa bona, inútils
per a cap causa noble, cobrien la testa amb un cordovès i feien
pràctiques d’inèpcia pel passeig de Pere III tot intentant de cavalcar un cavall estantís al qual no revifaven ni els pirops
que els genets llançaven a quatre damisel·les prou frívoles per a
creure que una pinta de dos pams i una mantellina encrestada les elevava
de rang, ni els manats de garrofes que, lligats amb cinta oficial, els
mostraven des de la terrassa de «la Gàbia» els futurs socis del PUP.
Suposem
que, tot i que —per amagar llur indiferència ciutadana— els tauròmacs
manresans han redactat, segons diuen, els programes de les corridas en
català, el «flamenquisme» manresà d’avui és tan atrotinat com els
atuells d’alguns vetaires.
Teníem,
dies passats, el propòsit de remarcar la «coincidència» de l’aprovació
de l’Estatut amb aquesta represa dels «toros» en una ciutat on tan poc
escauen com Manresa. Ens van dir, però, que el negoci aniria prou
malament per a l’empresari —amb l’acontentament de molts que ho
celebraran— i que, al capdavall, haurien de plegar toros, toreros i els
capsigranys que els aproven. Acaben, però, de donar-nos una nova que fa
lleu el nostre comentari: a Cervera, la històrica ciutat segarrenca,
anuncien també unes corridas de toros per a aquests dies. A
Cervera els «toros» no són, que jo sàpiga, cap costum establert anys fa
com a Cardona, Vic, Ripoll, Olot o Figueres. A Cervera els «toros» hi
són d’importació recentíssima, i el propòsit de celebrar-hi corrida
coincideix amb l’aprovació de l’Estatut. A Cervera hi ha ciutadans de
coratjosa història, vells republicans pimargallistes antany,
salmeronistes en 1906 i catalanistes avui que se’ns han acostat per
mostrar llur disconformitat amb el propòsit d’alguns incauts,
acabdillats per algun patxec i algun botifler rancorós, de renovar
precisament ara un intent fracassat: acostumar la gent de la Segarra,
austera i arreluda, al flamenquisme tauròmac. En protesten com a
federals i ens ensenyen uns texts de Pi i Margall nobles, i actuals. A
Cervera hi ha també una joventut renovada i renovadora, que creu que la
celebració en aquella ciutat d’una corrida de toros és una ofensa
a la moral del país que tant s’ha esforçat per reivindicar la seva
fidelitat a la causa posada en entredit històric. Un grup de joves
cerverins diuen en visitar-nos: «A l’estigma de la Universitat en
aquests moments decisius hi ha qui hi vol afegir el de les corridas. No passaran... »
No
passaran! No; a Cervera no s’ha de córrer el bou perquè precisament ha
arribat l’hora de restaurar l’autèntic i d’adaptar-se a l’ideal que en
el cor i en la voluntat s’han forjat els patriotes de tots temps. Una
manera de restablir és evitar, per a la formació de les noves
Generacions, tota defallença.
No
s’han de celebrar «toros» a Cervera ni a Manresa. La gent de Figueres,
d’Olot, de Vic, de Ripoll i de Cardona, hauran d’avesar-se a pensar en
anys venidors que per la festa major no hi haurà corrida. A Barcelona, els veïns de la plaça d’Espanya i de la «Monumental» veuran bastir, a l’indret on hi ha avui les plazas que recorden els segles de pobresa material i espiritual del país, escoles i gimnasos.
[La Publicitat, 24-IX-1932]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada