Sense adonar-se’n (millor: amb una intenció
palesament adversa), un d’aquests politicastres que donen tothora llur parer
extravagant sobre totes les qüestions deia poc ha de «La Publicitat» i de les
seves reformes progressives: «És un diari qualsevol número del qual el podeu
llegir a la capvuitada de la seva aparició sense retenir-ne la data.» Això és:
un diari que conté articles i informacions que no són d’interès immediat. Això
és: un diari d’interès permanent.
Donat
el concepte que de la premsa diària tenen alguns dels seus redactors, i, per
suggestió, un nombre important de lectors, no ens sorprèn gaire el parer
desenraonat del politiquet al·ludit. El diari, efectivament, és, per a molts,
un full de vida fugaç que, a les vint-i-quatre hores de la seva meravellosa
naixença entre els corrons de la rotativa, s’abisma al sac de la paperassa. El
periodista rutinari el llença, avergonyit, al cove, entre el rebrec de l’altre
paperam. Sovint, ni gosa mirar-se’l: té por de descobrir-hi la incurança de la
seva intervenció precipitada. El lector rutinari el plega indelicadament entre
el paper destinat a ésser venut al drapaire. Hom amaga el diari com amagaria un
drap brut.
Tenim
del diari —i el nostre parer és compartit per altres excel·lents companys de
redacció i per altres col·legues catalans— una idea (una «imatge», una «representació»
en l’ordre plàstic; una «noció» en l’ordre els propòsits a realitzar; una «coneixença»
en l’ordre de la tasca de «La Publicitat» i algun altre diari català proven)
diversa, potser oposada a la idea del diari tradicional. El diari no és
l’aparició furtiva d’uns fulls impresos redactats, linotipiats, corregits,
compaginats, estereotipats amb el fi de justificar una «obra». La incúria en la
composició literària i tipogràfica d’un diari serà, en l’esdevenidor, un
testimoni de la incúria col·lectiva. El desordre establert en les seves
columnes descobrirà un desordre major: polític, social, econòmic.
El
politicastre, que segurament pertany a l’escamot dels insatisfets de no sabem
què (dels que no se senten contents fins que s’han pogut donar de baixa d’un
partit, d’un sindicat, etc., per comunicar-ho amb ridículs B.L.M. als altres
diaris dels altres partits, de les altres organitzacions sindicats, etc.; que
no respiren fins que han cursat llur baixa d’un diari per un motiu fútil,
etc.), a l’escamot dels desintegradors, en acusar «La Publicitat» de
convertir-se en un diari d’actualitat permanent ha fet el seu millor elogi.
Els
qui han col·laborat i col·laboren a la tasca d’intel·lectualitzar la premsa
escrita en català, de convertir-la en el portaveu integral de tots els
esdeveniments —no pas solament dels fets diversos judicials, municipals o
sardanístics, ans de tots els esdeveniments en llur complexitat—, acceptaran el
blasme com un homenatge.
No
ens sabria greu que assenyalessin la nostra generació amb una frase equivalent
a aquesta: «editava un diari perfecte». Reconeixem que hi ha molta de tasca a
realitzar. La cooperació dels lectors no n’ha pas d’ésser absent. ¿Caldrà
recordar la dita «... els coneixereu pel diari»?
[La
Publicitat, 8-IV-1932]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada