Quan llegiu: «... la pintura es debat en espasmes agònics» s’esdevé que hi
doneu la vostra conformitat per adhesió als corrents antipictòrics del
constructivisme racionalista, o per reacció davant els quilòmetres de tela, de
pintura inútil, que hom exposa d’un cap a l’altre de temporada a les galeries
de Barcelona, o per esperit revolucionari advers a totes les tendències
actuals de la pintura burgesa —inclosa, ja hi ha qui ho ha dit, la pintura
literària del surrealisme de l’escola de París. Si, menys radical en les vostres
resolucions, vacil·leu, però, a donar categoria excessiva a la pintura moderna,
s’esdevé que o passegeu escèptic davant tanta d’exhibició absurda, decidit, però,
a aplaudir, si s’escau, els intents reeixits, o que exulteu tot d’una davant el
miracle. Aquesta exultació, possiblement lírica —no és cap censura, sinó al
contrari—, després d’assenyalar que no sou cap col·leccionista de l’espècie
barcelonina amb característiques franques d’imbecil·litat precoç, pot
produir-se, per exemple, davant les pintures exposades per Josep Gausachs a
can Valenciano. No us atraurà ni el tema; això és, no us adonareu ni del realisme
del paisatge ni de la semblança del retrat, ni de la melangia de les platges,
ni de les carns regalimants dels bodegons. Us adonareu, com els qui
presenciaren, a Manresa, la Davallada de l’Esperit Sant en forma de globus
lluminós, que sou espectador, potser únic, d’un miracle: heus ací una pintura —diríeu—
pintada amb pintura! ¿Amb quin material, doncs, deuen pintar la majoria dels
«artistes» que exhibeixen llur magra nuesa pels carrerons obacs i obscens de les galeries d’art?
[La Publicitat,
20-V-1934]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada